Szeresse magát!


Az életmódváltás a szavakkal kezdődik

Életmódváltás. A rohanó mindennapok forgatagában gyakran halljuk ezt a kifejezést, nagyjából értjük is, miről szól, hallunk és olvasunk sikertörténetekről, sőt, még az is megfordulhat a fejünkben, hogy nekikezdünk. De vajon sejtjük előre, mibe is vágunk bele? Hogyan érjük el, hogy tartósan meg tudjuk változtatni életmódunkat?

Az életmódváltás kezdetén fontos, hogy megfogalmazzuk magunkba, hogy valami nem jó, hogy változtatni szeretnénk az életvitelünkön, és tartsuk mindig szem előtt az elérni kívánt célt. Emellett persze nem árt, ha szakértő tanácsait is megfogadjuk. Kialakult életmódunkon nehéz változtatni szokásainkon, és új cselekvési formákat kell kialakítanunk. Gondoljuk át, mi az, amiről képesek vagyunk lemondani, és mi az, amiről le kell mondanunk az életmódváltás sikeressége érdekében. A reggeli kávé vagy az esti nassolás kitűnő példa erre.

A változás persze csak akkor lehet sikeres, ha meghatározzuk a kiindulási pontot, azaz a pillanatnyi (aktuális) helyzetet, állapotot, és ehhez képest jelölünk ki reális, és viszonylag jól ellenőrizhető célt vagy célokat. Fontos azonban, hogy amikor szembesülünk a valós állapotunkkal, akkor tegyük ezt józanul, és kerüljük el önmagunk érzelmi alapon történő (le)minősítését. Más megfogalmazásban: a lehető legelfogulatlanabbul vegyük tudomásul, fogadjuk el, hogy épp ott tartunk, ahol, és pont olyanok vagyunk, amilyenek.

A hétköznapi életben ugyanis sokan futnak bele abba a csapdába, hogy már az indulásnál negatív érzelmi viszonyulást alakítanak ki önmagukkal szemben, amikor

  • egykori önmagukkal („Úristen, két éve még simán belefértem ebben a farmerbe, most meg a combomig sem jön fel….” vagy
  • közeli ismerőseikkel („Hogy lehet, hogy Éva simán lefut két kört a Margitszigeten, én meg fél kör után alig kapok levegőt…?) vagy
  • akár egy saját maguk által kialakított, de irreális vágyképpel hasonlítják össze magukat.

Mindezek helyett azt javaslom Önnek, hogy tartsa magát a következő alapelvekhez:

  • A saját életéért egyedül Ön vállalhat valódi felelősséget.
  • Ne versenyezzen másokkal, sőt, még saját magával se!
  • Figyelje a saját, valós érzéseit, szervezete jelzéseit, és azokhoz igazodva formálja a céljait (akár felülírva a korábbi célokat, az aznapi edzéstervet, az aznapra megtervezett étkezést)!
  • Vegye komolyan fontolóra valamilyen relaxációs, meditációs módszer elsajátítását, amelyek elősegítik a jó értelemben vett befelé figyelés képességének elsajátítását!
  • Mielőtt komolyabb élettani terhelésnek teszi ki magát (márpedig egy évek óta gyakorlatilag semmi sport-jellegű testmozgást nem végző átlagos felnőtt magyar ember számára szinte minden mozgásos felmérés ilyen lehet!) kérjen alapos orvosi kivizsgálást a háziorvosától, külön kardiológiai és labor vizsgálattal!
  • Folyamatosan emlékeztesse magát, hogy igenis megérdemel egy egészségesebb, jobb életet! Törekedjen arra, hogy harmóniába kerüljön önmagával, mert így nemcsak az akadályokat veheti könnyebben, de a változás is hamarabb eljöhet!
  • Minden reggel szakítson időt életmód-változtatása aznapi teendőinek alapos végiggondolására, megtervezésére, és minden egyes napja végén szánjon egy kis időt arra is, hogy józanul, reálisan és ítélkezés-mentesen értékelje: mit és hogyan tett aznap a változásért, a kiegyensúlyozottabb életéért, esetleg mit lehetett volna ügyesebben csinálni.

Mert mindenki saját magáért és saját egészségéért felelős!



vissza a Szakértői tanácsok oldalra
Hírlevél feliratkozás