Immunrendszerünk véd minket – védjük meg mi is!


Immunrendszerünk működése szerencsére megismerhető, kiszámítható és így befolyásolható is. Használjuk ki, hogy magunk is sokat tehetünk a sikeréért!

Szervezetünk hatalmas csatatér. Állandó küzdelem folyik bennünk a különféle kórokozók és sejtjeink között. A harcot nehezíti, hogy a kórokozók gyorsan változhatnak: a védelemnek felkészültnek kell lennie nemcsak a régi, de a legújabb fajta ellenségekkel szemben is. Immunvédelmünk részben velünk születik ugyan, de folyamatos „edzésre” is szüksége van. Ebben meglehetősen önálló, hiszen minden egyes fertőzésből „tanul”, így erősebbé és még erősebbé válik. Kiismeri az aktuális támadót, semlegesíti, megjegyzi a gyenge pontjait, ezáltal a legközelebbi találkozáskor az immunvédekezés gyorsabb és még hatékonyabb. Ám erre a bravúrra csak akkor képes, ha a lehető legjobb állapotban van. Védekező rendszerünket is ugyanúgy formába kell hozni, mint azt a sportolót, aki a csúcson akar teljesíteni. A megfelelő immunvédelem alapjait mi magunk tudjuk megteremteni egészséges életvitellel: kiegyensúlyozott és változatos táplálkozással, rendszeres testmozgással, a tartós stresszhatás csökkentésével, elegendő alvással, a káros szenvedélyek (pl. dohányzás) elhagyásával. Mint minden harcost bevetés előtt, immunrendszerünket is „doppingolni” kell különösen ősszel, télen és tavasszal, a járványok közeledtével.

Lássuk, melyek azok az életmódbeli tényezők, amelyekkel segíthetjük a védekező munkát!

  • Megfelelő táplálkozás: Sajnos manapság kevés igazán értékes táplálékot fogyasztunk. Vitamin-, ásványianyag- és nyomelemkészletünket azonban időről-időre fel kell töltenünk, hiszen ezek a mikroelemek a „jó katonáink” – tegyünk érte, hogy túlerőben legyenek! Az egészséges étrenddel kapcsolatban dietetikus tanácsadónk hasznos tanácsait érdemes elolvasni.
  • Rendszeres mozgás: A mozgásra igenis lehet, sőt kell időt szakítanunk! A rendszeres edzés ugyanis többek közt javítja a keringési-, légzési rendszerünk kapacitását, növeli a szervezetünk energiafelhasználását, csökkenti az összkoleszterin-szintet és nem utolsósorban endorfint, azaz „boldogsághormont” termel. Életkori sajátosságainknak megfelelően találjuk meg a számunkra javasolt mozgásformákat. Első lépésként sétáljunk mindennap legalább 10 percet!
  • A stressz csökkentése: Ez talán a legnehezebb manapság, de kénytelenek leszünk valamit tenni a dologért. Bár a stresszhatás nem kézzelfogható, olykor rombolóbb lehet, mint bármilyen kórokozó, ugyanis belülről emészt minket: lelkiállapotunkon keresztül a testünket is. Szabaduljunk meg felesleges feszültségtől, fordítsunk időt magunkra és saját belső egyensúlyunk megteremtésére. A tápláló étrend és a rendszeres mozgás mellett tehát mindenképp a stresszcsökkentés a harmadik legfontosabb pillér.
  • Kiegészítő védelem: Élelmiszereink tápanyagtartalma ma már hiányos, ezért tudatosan kell feltöltenünk „raktárainkat”. Amennyiben táplálkozásunk nem kiegyensúlyozott és változatos, törekedjünk arra, hogy a megnövekedett nyomelem-, vitamin- és ásványianyag-szükségletünket olyan megbízható készítményekkel pótoljuk, amelyek megfelelő mennyiségben tartalmazzák a szükséges elemeket.
  • Káros szenvedélyek elkerülése: Az alkohol és a nikotin az immunrendszer védekező képességét tekintve is nagy pusztításra képes – ezek az anyagok a kórokozók oldalán állnak. Ha ön cigarettázik vagy gyakran iszik alkoholt, mindenképpen próbálja csökkenteni a fogyasztását!
  • Alvásidő növelése: A magyarok többsége órákkal is kevesebbet alszik a valós alvásszükségleténél, így bár azt nem tudjuk, hogy ön pontosan mennyit alszik, de bátran mondhatjuk: tegye hosszabban! Felgyorsult világunkban ezt nem könnyű kivitelezni, de talán a legjobban megtérülő befektetés.


vissza a Szakértői tanácsok oldalra
Hírlevél feliratkozás